Blockchain – płatności w świecie kryptowalut
Blockchainie - poznaj świat transakcji, kryptowalut i elektronicznych płatności.
Każda strategicznie zorientowana firma zarządza swoimi technologiami, traktując je na równi z takimi zasobami, jak kapitał, środki trwałe czy pracownicy. Przyczyny, dla których należy zarządzać technologiami, są następujące (za K. Santarek):
Pojęcie ”strategia technologiczna”, choć powszechnie używane, nie zostało dotychczas jednoznacznie zdefiniowane. Można zgodzić się ze stwierdzeniem, że strategia technologiczna to „… ogólny plan, który składa się z celów, zasad i metod dotyczących korzystania z technologii w ramach danej organizacji”. Takie rozumienie strategii technologicznej w warunkach, w których słowo „technologia” jest rozumiane coraz szerzej, wydaje się właściwe. Jedynie, dla większej przejrzystości, byłoby wskazane oddzielenie celów strategicznych od strategii technologicznej jako sposobu ich osiągnięcia. Z takim rozumieniem pojęcia „strategia technologiczna” koresponduje też stwierdzenie S. Łobejki, który wyjaśnia: „Strategia technologiczna opisuje sposób wyboru i stosowania technologii do osiągnięcia przewagi technologicznej”. Stąd też w ramach niniejszego poradnika przyjęto, że pod pojęciem strategii technologicznej przedsiębiorstwa rozumie się sposób (zasady, metody) korzystania z technologii w ramach realizacji jego strategicznych (długofalowych) celów technologicznych i powiązanych z nimi celów biznesowych.
W świetle rosnących wymagań rynku jak też coraz to nowych techniczno – technologicznych możliwości ich zaspokajania, zmienia się optyka postrzegania strategii przedsiębiorstw produkcyjno-usługowych na rynku. Dotychczasowa koncepcja strategii w wymiarach „produkty-rynki” zastąpiona zostaje koncepcją strategii w wymiarach „technologie-produkty-rynki”. W proponowanym podejściu strategia przedsiębiorstwa obejmuje nie tylko wybór produktów i sposobów obsługi klientów, lecz również kompetencje wymagane do utrzymania przewagi konkurencyjnej, tak gdy chodzi o wykorzystywane technologie, jak i o realizację procesów zaopatrzenia (marketing zakupów), sprzedaży, finansowania transakcji, monitorowania rynku i zachodzących na nim procesów, itp.
Dokonując oceny technologii należy skupiać się na tzw. najsłabszych ogniwach, czyli technologiach o znaczeniu pomocniczym (np. technologie konserwacji, pakowania, magazynowania i dystrybucji, itp.). Ich poziom jest często znacząco gorszy od wymagań, od technologii, którymi dysponują konkurenci czy innych, dostępnych na rynku. Wynikające z tego szkody mogą zniweczyć korzyści, zapewniane przez korzystanie z technologii głównych, nawet najwyższej użyteczności i jakości. W ocenie technologii trzeba też uwzględniać możliwą synergię, związaną z wykorzystaniem technologii do produkcji nowych wyrobów, która mogłaby umożliwiać np. rozwój, wejście na nowe rynki, zaistnienie w nowym segmencie rynku, itp.
Tworzenie i realizacja strategii technologicznej jest procesem, u podstaw którego leżą długofalowe zamierzenia przedsiębiorstwa, wyrażone w przyjętych uprzednio celach strategicznych i strategii generalnej. Punktem wyjścia do wyboru celów i projektowania strategii jest rozpoznanie sytuacji istniejącej w przedsiębiorstwie w zakresie technologii, co daje podstawy planowaniu i realizacji działań wdrożeniowych w tym obszarze. Proces tworzenia i realizacji strategii technologicznej powinien zawierać następujące etapy (fazy) (Rys. 1):
Rys. 1. Proces tworzenia i realizacji strategii technologicznej
Źródło: opracowano na podstawie K. Santarek (red.), Transfer technologii z uczelni do biznesu. Tworzenie mechanizmów transferu technologii, PARP, Warszawa, wrzesień 2008, s. 19.
Mówiąc o strategii technologicznej warto pamiętać, że produkcja wyrobów i/lub świadczenie usług wymaga zwykle wielu technologii, tworząc tzw. rodzinę (grupę) technologii. Na przykład w INNOKREA budujemy dedykowane, złożone systemy informatyczne (hardware & software). Poniżej znajduje się lista rodzin technologii, z których korzystamy:
Jak wynika z powyższego, tworzenie i realizacja strategii technologicznej jest procesem szerokiego przeglądu sytuacji w przedsiębiorstwie i jego otoczeniu w ramach analizy strategicznej, dzięki któremu jest ono w stanie realistycznie zdefiniować zamierzenia rozwojowe w obszarze technologii oraz skutecznie i sprawnie je przeprowadzać, wciąż doskonaląc dzięki kontroli i ocenie realizacji strategii.
Blockchain – płatności w świecie kryptowalut
Blockchainie - poznaj świat transakcji, kryptowalut i elektronicznych płatności.
BezpieczeństwoFinanse
FastAPI – czyli jak napisać proste REST API w Pythonie? – część 3
REST API z użyciem frameworka FastAPI. Ostatniej części artykułów o API w Pythonie. Zacznij z nami już dziś swoją przygodę z FastAPI!
Programowanie
FastAPI – czyli jak napisać proste REST API w Pythonie? – część 2
REST API z użyciem frameworka FastAPI. Część druga tutoriala. Zacznij z nami już dziś swoją przygodę z FastAPI!
Programowanie